مجموعه ارزشمندی حدود یک صد سکه نقره، از درهم های دوران خلفای عباسی (۱۴۳- ۲۲۵ قمری) توسط دو مجموعه‌دار مقیم یزد و تهران به گنجینه تمبر ، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی اهداگردید.

 صد سکه نقره خلفای عباسی توسط دو مجموعه‌دار یزدی و تهرانی به  موزه آستان قدس رضوی اهدا شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی مسئول گنجينه تمبر، اسکناس و سکه این سازمان با اعلام اين خبر گفت: این مجموعه توسط عبدالحسین جماعتی و حسین محمودیان به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد. «محمدحسین یزدی نژاد»خاطرنشان کرد:  این سکه ها متعلق به دوره خلافت ابوجعفر عبدالله منصور(138 الی 158 قمری) ابوعبدالله محمد المهدی(158 الی 169 قمری) ابوجعفر هارون الرشید (170 الی 193 ق) و محمد المعتصم بالله(218 الی 227 ق) می باشد. وی افزود: این سکه ها در شهرهای بصره، مدینه السلام(بغداد) و محمدیه( شهر ری کنونی) بین سالهای 143 الی 225 قمری ضرب شده اند. وی همچنین گفت : شرح کتیبه روی سکه و در مرکز آن: «محمد رسول الله» و درکنار آن بخ، بخ (خوب) و در حاشیه آن : محمد رسول الله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی‌الدین کله و لو کره المشرکون» می‌باشد و شرح کتیبه پشت سکه در مرکز « لا اله الاالله وحده لا شریک له»  و در حاشیه «بسم الله ضرب هذا الدرهم به مدینه السلام»  دیده می شود. یزدی‌نژاد از گنجینه سکه موزه آستان قدس رضوی با مجموعه‌ای غنی از سکه‌های قبل از اسلام و دوره اسلامی به عنوان پایگاه پژوهشی سکه‌شناسی و تاریخ‌شناسی نام برد و افزود: گنجینۀ تمبر، اسکناس و سکۀ موزۀ آستان قدس رضوی با بیش از 700 هزار قطعه تمبر، افزون بر 22 هزار اسکناس و حدود 62 هزار سکه از 240 کشور و مستعمرات سابق جهان، به عنوان آئینۀ تمام‌نمای تاریخ، فرهنگ، هنر و تمدن ملل مختلف، روزانه پذیرای بسیاری از محققان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به آثار تاریخی و فرهنگی است.

 گفتنی است که علاقه مندان همه روزه می‌ توانند از ساعت 8 تا 17:45 و در روزهاي تعطيل از ساعت 8 تا 12 از گنجينه تمبر، اسكناس و سكه واقع در طبقه منهاي يك موزه مرکزی آستان قدس رضوی در صحن کوثر حرم مطهر رضوی بازدید کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.